Det har kommet endel tilbakemelding rundt hvordan eFakturaen fungerer. Velet har ikke en såkalt OCR-avtale med banken (som koster endel mer), så første gang man skal motta eFaktura, går det ikke an å gjøre det direkte i nettbanken (KID vil ikke bli gjenkjent).
Når Velet sender første eFaktura til deg, vil du motta en SMS med følgende tekst: Øvre Gleinåsen Vel ønsker å sende deg efaktura. For mer informasjon se https://autoinvoice.visma.com/p/[numre og bokstaver] Mvh Visma AutoInvoice.
I tillegg får man en epost med subject (emne): Motta eFaktura i nettbank med endel informasjon.
Det som må gjøres, er å følge lenken i SMS eller epost, logge deg inn med din BankID, og godta fremtidig mottak av eFaktura fra Øvre Gleinåsen Vel. Dette må bare gjøres en gang.
Etter at det er gjort, er det bare å vente et døgn eller så, og så får du eFakturaen inn i din nettbank inklusive fakturavedlegg.
P.S. En del kunder har fått problemer med å betale i nettbanken pga en feil innstilling som var gjort før utsendelse av årets fakturaer. Dersom det kommer en feilmelding om at KID ikke er gjenkjent, må du dessverre slette eFakturaen og legge inn fakturaen på tradisjonell måte i 2017. Fra 2018 vil du allerede ha en aktiv eFaktura-avtale, og da vil fakturaen komme inn i nettbanken uten disse problemene. Litt trøbbel skal man ha når man innfører nye systemer, beklager dette!
Visma er forøvrig firmaet som Velet bruker for regnskapsføring og fakturering. Dette er et anerkjent, stort norsk firma.